Επιμορφωτική ημερίδα για την εκπαίδευση των προσφύγων/μεταναστών παιδιών και εφήβων μαθητών στην Κόνιτσα

      Με επιτυχία, συμμετοχή πλήθους εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Ν. Ιωαννίνων της 4ης Ενότητας Δημοτικών Σχολείων του ΠΕΚΕΣ Ηπείρου, αλλά και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης στην Κόνιτσα, πραγματοποιήθηκε επιμορφωτική ημερίδα για την εκπαίδευση των προσφύγων/μεταναστών παιδιών και εφήβων μαθητών, την Τετάρτη 19 Φεβρουαρίου 2020, στην «Αίθουσα εκδηλώσεων» του Δήμου Κόνιτσας (Δημαρχείο).

Την Οργανωτική Επιτροπή του συνεδρίου αποτελούσαν οι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου του ΠΕΚΕΣ Ηπείρου: Νικόλαος Σουτόπουλος (Πρόεδρος),      Κλεοπάτρα Βασιλείου, Παναγιώτης Βολάκης,  Μαρία Παπαευσταθίου (μέλη) και ο εκπαιδευτικός Νικόλαος Γεωργίτσης (Υπεύθυνος Γραμματείας).

Χαιρετισμούς στην εκδήλωση απηύθυναν ο οικοδεσπότης Δήμαρχος Εξάρχου Νικόλαος, ο Αντιπεριφερειάρχης Παιδείας, Νεολαίας & Πολιτισμού  Ηπείρου Οδυσσέας Πότσης και η Αντιπεριφερειάρχης Πρόνοιας, Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Δημόσιας Υγείας  Ηπείρου Αγνή Νάκου – Δασούλα. Παρευρέθηκαν οι Αντιδήμαρχοι Κόνιτσας Αριστείδης Λαζογιάννης και Δημήτριος Χήρας και ο Πρόεδρος Σχολικών Επιτροπών Δήμου Πωγωνίου Αναστάσιος Γιούνης.

Τα θέματα εισηγήσεων που παρουσιάσθηκαν ανταποκρίθηκαν στις εκπαιδευτικές ανάγκες κατανόησης του προσφυγικού/μεταναστευτικού ζητήματος στην Ευρώπη και Ελλάδα, αλλά και στις σύγχρονες διδακτικομεθοδολογικές προτάσεις για τη διαχείριση της εκπαιδευτικής ετερότητας σε ένα πολυπολιτισμικό και πολυγλωσσικό περιβάλλον με τη μέθοδο της διαφοροποιημένης διδασκαλίας (Νικ. Σουτόπουλος),  όπως και η εφαρμογή των βασικών αρχών της συμβουλευτικής (ενεργητική ακρόαση, ενσυναίσθηση, συναισθηματική νοημοσύνη) για την κατανόηση του ιστορικού των προσφύγων/μεταναστών παιδιών (Μ. Παπαευσταθίου), αλλά και του ψυχικού τραύματος που τα διακατέχει ως συνέπεια των τραγικών ως τώρα εμπειριών της ζωής τους (Κλ. Βασιλείου).

Το δεύτερο μέρος της επιμορφωτικής ημερίδας (βιωματικού σεμιναρίου) ενθουσίασε τους εκπαιδευτικούς, καθώς περιελάμβανε βιωματικό εργαστήριο με  θεατρικό παιχνίδι ρόλων και μουσικο-κινητικές ασκήσεις, που συμμετείχαν οι εκπαιδευτικοί, ώστε να επιμορφωθούν κατάλληλα σε τεχνικές, βιώνοντας παράλληλα καταστάσεις αυτών των παιδιών με προσφυγικό/μεταναστευτικό ιστορικό, που θα τις αξιοποιήσουν διδακτικά στη σχολική τάξη.

Ψυχή του βιωματικού εργαστηρίου ήταν ο εκπαιδευτικός Γαλλικής και συγγραφέας Στέφανος Γανωτής, που παρουσίασε στο τέλος και το βιβλίο του «Συρία-Το ημερολόγιο ενός αποχωρισμού», (εκδ. ΘΥΡΑ, 2017), το οποίο έχει ήδη μεταφραστεί και κυκλοφορήσει σε πολλές γλώσσες (ελληνικά, αραβικά, κουρδικά, αγγλικά, γαλλικά κ. ά.).

Η μικρή ηρωίδα του ζει στο κοσμοπολίτικο Χαλέπι, ταξιδεύει απ’ άκρη σ’ άκρη στη Συρία και εντυπωσιάζεται από την ιστορία και τους αρχαιολογικούς θησαυρούς του τόπου της. Θέλει όταν μεγαλώσει να γίνει αρχαιολόγος και να ταξιδέψει κάποτε στην Ελλάδα για να σπουδάσει και να γνωρίσει καλύτερα όλα αυτά που την συναρπάζουν. Ο πόλεμος αλλάζει δραματικά τη ζωή της και όλα όσα την συνιστούν…

Είναι μια περιήγηση στον υπέροχο κόσμο της Συρίας που αγαπήθηκε, που δοκιμάστηκε, που πόνεσε, που χάθηκε. Όχι όμως για πάντα…  Ένα συγκλονιστικό ιστορικό μυθιστόρημα (νουβέλα) από τον Στέφανο Γανωτή, βγαλμένο μέσα από δεκάδες συνεντεύξεις με Σύρους, Άραβες και Κούρδους, αλλά και Ρωμιούς, Ποντίους και Μικρασιάτες πρόσφυγες, που του εμπιστεύτηκαν μνήμες, βιώματα και εμπειρίες τους.

Την τεχνική κάλυψη για την εκδήλωση εκ μέρους του Δήμου Κόνιτσας είχε ο Θανάσης Σταύρου.

Η επιμορφωτική ημερίδα ολοκληρώθηκε με πολιτιστικές διαδρομές περιήγησης σε μονοπάτια περιβαλλοντικά και θρησκευτικού τουρισμού στην Κόνιτσα από τον Φίλιππα Καραμπίνα,  Υπεύθυνο του ΚΠΕ Κόνιτσας με τη Σπυριδούλα Τσιλιγιάννη και τον Χρήστο Σακαρέλη, Μέλη της Παιδαγωγικής Ομάδας ΚΠΕ Κόνιτσας, ενώ ακολούθησε μεσημεριανό γεύμα.