Πανελλαδικές… και μετά τι;

Σ: Αυλαία σήμερα για τις πανελλαδικές εξετάσεις και να ευχηθούμε καλή επιτυχία σε όλους τους μαθητές.
Μ: Να ευχηθούμε φυσικά αλλά δεν ξέρω κατά πόσο η δική μας ευχή μπορεί να βοηθήσει αυτά τα παιδιά που αγωνιούν για το μέλλον τους.
Σ: Έχεις δίκιο, άλλαξαν οι εποχές και το άγχος αυξήθηκε για τα παιδιά. Όχι μόνο έχουν να αντιμετωπίσουν το βάρος των εξετάσεων αλλά βρίσκουν απέναντί τους πλήθος εμποδίων για την επαγγελματική τους αποκατάσταση.
M: Ακριβώς αυτό εννοώ Σοφία, πάντα υπήρχε άγχος στις εξετάσεις της Τρίτης Λυκείου αλλά κάποτε αυτό το άγχος ήταν δικαιολογημένο, μέσα από αυτές τις εξετάσεις ουσιαστικά έβαζες τις βάσεις για το μέλλον σου. Όλοι τη δεκαετία του 1980 και του 1990 μέχρι και τις αρχές του 2000 δίναν εξετάσεις με σκοπό να πιάσουν μια καλή σχολή που μετέπειτα θα τους επέτρεπε την είσοδο στο δημόσιο. Σήμερα όμως η κατάσταση έχει αλλάξει οριστικά νομίζω. Πραγματικά δεν ξέρω γιατί αυτά τα παιδιά σήμερα πρέπει να αγχωθούν; Ή μάλλον για τι να πρωτοαγχωθούν;
Σ: Και να σκεφτείς ότι τα αποτελέσματα πολλές φορές, όσο καλά κι αν είναι, μπορεί να προκαλέσουν επιπλέον άγχος σε μαθητές και περισσότερο στους γονείς. Διότι τα δεδομένα αλλάζουν από μέρα σε μέρα και πραγματικά υπάρχουν οικογένειες που πλέον δεν έχουν τη δυνατότητα να σπουδάσουν τα παιδιά τους σε εκπαιδευτικό ίδρυμα άλλης πόλης. Η ανεργία χτυπάει τα περισσότερα σπίτια, οι φόροι έρχονται με ένταση ανεμοστρόβιλου και κανένας δε μπορεί να είναι βέβαιος για το πώς θα τον βρει ο Οκτώβρης και η έναρξη του νέου έτους για φοιτητές και σπουδαστές. Νομίζω ότι είναι πραγματικά “κατάντια” για μία χώρα το να υπάρχουν γονείς που δε μπορούν να σπουδάσουν τα παιδιά τους.
Μ: Εγώ θα πω ούτε σε εκπαιδευτικά ιδρύματα της ίδιας της πόλης αφού πολλές φορές ο ένας από τους δύο γονιούς είναι άνεργος ή κάποιες φορές είναι και οι δύο στην ανεργία. Άρα για ποια παιδεία μιλάμε; Όταν θα λέμε πως πρέπει να αλλάξουμε την παιδεία σε αυτή τη χώρα νομίζω πως πρέπει να δούμε και να διορθώσουμε κι όλες τις άλλες παραμέτρους που επηρεάζουν τον έφηβο που σε κάποιες περιπτώσεις δεν σπουδάζει κι εργάζεται περιστασιακά ώστε να συντηρηθεί ολόκληρη η οικογένεια.
Σ: Οι αρμόδιοι θα απαντήσουν ότι προχωρούν σε αλλαγές στον χώρο της παιδείας… Δυστυχώς όμως, θα πω, είναι σε λάθος κατεύθυνση. Καμία τομή δεν έχει γίνει τα τελευταία χρόνια. Κι αυτό είναι λυπηρό, ιδιαίτερα αν αναλογιστεί κανείς ότι το τομέας της παιδείας είναι ο πρώτος στον οποίο γίνονται αλλαγές κάθε φορά που έχουμε νέα ηγεσία στο Υπουργείο. Αλλαγές που μόνο αταξία και άγχος προκαλούν.
Μ: Έτσι ακριβώς! Κάθε φορά που αλλάζει μια κυβέρνηση, ακόμη κι ένας υπουργός αλλάζουν το σύστημα των τελικών εξετάσεων λες κι αυτό είναι μονο το πρόβλημα. Κοιτάζουν νομίζω το δέντρο και χάνουν το δάσος με τις πολιτικές που έχουν ασκηθεί τα τελευταία 20 χρόνια. Χρειάζεται νομίζω βαθιές τομές ουσίες κι όχι εντυπωσιασμού.
Σ: Οφείλουν όμως να καταλάβουν ότι οι κινήσεις εντυπωσιασμού, μόνο προβλήματα δημιουργούν… Όπως και να έχει πάντως, εμείς ευχόμαστε καλή επιτυχία σε όλα τα παιδιά, με την ελπίδα το μέλλον να διαγραφεί λαμπρό για το καθένα τους ξεχωριστά!
Μ: Με την ελπίδα Σοφία να βρεθούν πολιτικοί που δε θα ψηφοθηρούν επάνω στην πλάτη της εκπαίδευσης και κάποια στιγμή οι νέοι άνθρωποι αυτής της χώρας να μπορέσουν να νιώσουν ισάξιοι με τους νέους των ξένων χωρών. Καλή τους επιτυχία λοιπόν με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον!

Σοφία-Μίλτος