Τοποθέτηση του Κέντρου Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας Ν. Ιωαννίνων «Σχεδία», για το νομοσχέδιο “Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης”

Εδώ και τρεις δεκαετίες λειτουργίας το Κ.Π. Σχεδία, έχει αναπτύξει με τη σχολική και ευρύτερη κοινότητα της περιοχής μας σταθερούς και ισχυρούς δεσμούς εμπιστοσύνης. Όλα αυτά τα χρόνια καταφέραμε ο Ν. Ιωαννίνων να εμφανίζει τα μικρότερα ποσοστά χρήσης ουσιών (ναρκωτικά, αλκοόλ, καπνός), αλλά και χρήσης κοινωνικών δικτύων και ηλεκτρονικών παιχνιδιών στην εφηβεία, όπως αυτό καταγράφεται διαχρονικά στις έρευνες του Ευρωπαϊκού Παρατηρητηρίου για τα Ναρκωτικά.

Ο Ν. Ιωαννίνων έχει μικρότερα ποσοστά χρήσης από τον μέσο όρο της Ελλάδας γενικά, από τον μέσο όρο της Ελλάδας όταν αφαιρέσουμε τους Νομούς Αττικής και Θεσσαλονίκης, αλλά και από όλους τους νομούς που έχουν παρόμοιο αστικό πληθυσμό. Παράλληλα το Κ.Π. Σχεδία μέσα από αξιολογημένα προγράμματα εκπαίδευσης ατομικών και κοινωνικών δεξιοτήτων σε παιδιά και εφήβους, που εφάρμοσαν εκπαιδευτικοί με την εποπτεία μας, προήγαγε την ψυχοκοινωνική υγεία των μαθητών από το νηπιαγωγείο έως και το Λύκειο.

Η Ελλάδα γενικότερα σύμφωνα με την τελευταία αξιολογική έκθεση του Εθνικού Κέντρου Τεκμηρίωσης και Πληροφόρησης για τα Ναρκωτικά (ΕΚΤΕΠΝ,2022), ξεχωρίζει για το σύστημα υπηρεσιών πρόληψης των εξαρτήσεων, κυρίως μέσω του πανελλαδικού δικτύου των 75 Κέντρων Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας. Ταυτόχρονα όπως σημειώνεται στην Έκθεση, τα Κ.Π. με την εμπειρία και τις επιστημονικές τους παρεμβάσεις, έχουν συμβάλει να είναι η Ελλάδα μια από τις πρώτες χώρες πανευρωπαϊκά στη μείωση της εξάρτησης σε νέες ηλικίες.

Η σχέση αμοιβαίας εκτίμησης με την κοινότητα, μάς επιτρέπει αυτή τη δύσκολη και κρίσιμη περίοδο, να ζητήσουμε τη στήριξή σας στις διαφαινόμενες αρνητικές εξελίξεις για τα Κ.Π., καθώς έχει διαρρεύσει νομοσχέδιο με τίτλο “Ολοκλήρωση της ψυχιατρικής μεταρρύθμισης”, που  προβλέπει με το άρθρο 46 το κλείσιμο των Κ.Π., χωρίς καμία διασφάλιση για το προσωπικό τους, καταργεί το άρθρο 61 του ισχύοντος νόμου 3459/2006, που διασφαλίζει την πάγια και τακτική χρηματοδότησή τους από το Κράτος και καταργεί το άρθρο 60 παράγραφος 4, του ισχύοντος νόμου 4139/2013, σύμφωνα με το οποίο τα Κέντρα Πρόληψης ανήκουν στους εγκεκριμένους φορείς πρόληψης.

Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο:

  1. Κλείνει αναίτια και χωρίς καμία εξήγηση και αιτιολόγηση, μετά από τρεις δεκαετίες λειτουργίας, τα 75 Κέντρα Πρόληψης της χώρας, με ότι αυτό σημαίνει για τους εργαζόμενους και τους ωφελούμενους.

 

  1. Αφήνει μετέωρη την πρόληψη των εξαρτήσεων, χωρίς να διευκρινίζει ποιος και με ποιον τρόπο θα την ασκεί στον νέο φορέα, αφού τα Κ.Π. δε θα συνιστούν πλέον τους εγκεκριμένους φορείς.
  2. Επιφέρει τεράστιο πλήγμα στη σχολική και ευρύτερη κοινότητα, στερώντας καίριας σημασίας υπηρεσίες, σε μια περίοδο μάλιστα που οι δείκτες ψυχοκοινωνικής υγείας εμφανίζονται επιβαρυμένοι.
  3. Προχωρά σε απόφαση διακοπής της χρηματοδότησης, παραβλέποντας α) ότι το ίδιο το κράτος επί τρεις δεκαετίες έχει επενδύσει πόρους στα Κέντρα Πρόληψης, ώστε να παρέχονται από εκπαιδευμένο και έμπειρο επιστημονικό προσωπικό καινοτόμες υπηρεσίες και β) ότι τα Κ.Π. αποτελούν ένα δίκτυο που ανήκει στις τοπικές κοινότητες, στρατηγική που το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (1986) και το Ευρωπαϊκό Κέντρο Παρακολούθησης Ναρκωτικών και Τοξικομανίας (1997) προτείνουν ως την καλύτερη πρακτική.
  4. Αποκαλύπτει μια απαξιωτική στάση, καθώς το Νομοσχέδιο έρχεται «από πάνω», χωρίς να ερωτηθούν οι ειδικοί επιστήμονες που δουλεύουν χρόνια στο πεδίο (ΚΕΘΕΑ, ΟΚΑΝΑ, Κέντρα Πρόληψης των Εξαρτήσεων, Ψ.Ν.Α. (18Άνω), Ψ.Ν.Θ. (Ιανός, Αργώ), Πολυδύναμο Κέντρο του Γ.Ν.Ι. Χατζηκώστα και του Γ.Ν.Κ. «Διάπλους», κ.λπ.), δίχως καμία προηγούμενη επίσημη πληροφόρηση πόσο δε μάλλον, διαβούλευση.

Ως  Διοίκηση και εργαζόμενοι διεκδικούμε:

  • Να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο.
  • Να μην καταργηθεί το άρθρο 60 του ν. 4139 του 2013 και το άρθρο 61 του 3459 του 2006, που νομιμοποιούν τα Κέντρα Πρόληψης ως εγκεκριμένους φορείς και εξασφαλίζουν τη χρηματοδότησή τους.
  • Να διαφυλαχθεί η ψυχοκοινωνική φιλοσοφία της Πρόληψης, της Θεραπείας και της Κοινωνικής επανένταξης. Να διαφυλαχτεί η αντίστοιχη φιλοσοφία και οι πρακτικές που εμπεριέχουν τα διαφορετικά θεραπευτικά προγράμματα.
  • Να παραμείνουν τα Κ.Π εγκεκριμένοι φορείς πρόληψης και να διατηρηθεί η ταυτότητα, η φιλοσοφία και το περιεχόμενο της  Πρόληψης.
  • Να μην τεθούν σε κίνδυνο οι θέσεις εργασίας των εργαζομένων στα Κέντρα πρόληψης και συνολικά.
  •  Να διασφαλιστεί πλήρης, επαρκής και αποκλειστική χρηματοδότηση των Κέντρων Πρόληψης  από τον κρατικό προϋπολογισμό.
  • Να υπάρξει ενιαίο Θεσμικό Πλαίσιο για τα Κέντρα Πρόληψης στη βάση των αποφάσεων του Σωματείου και στελέχωσή τους με επαρκές, μόνιμο προσωπικό, με πλήρη εργασιακά δικαιώματα.
  • Να μη συγχωνευτούν Κέντρα Πρόληψης, να δημιουργηθούν Κέντρα Πρόληψης σε περιοχές που δεν υπάρχουν: Λασίθι, Ανατολική – Δυτική Αττική, Πειραιάς και άλλοι Δήμοι στο Λεκανοπεδίο, και να υπάρξει στελέχωση των  130 κενών θέσεων προσωπικού.