Ένα ταξίδι στη μουσική του 20ού αιώνα: Δεκαετίες 1970-1980 από το Μουσικό Σχολείο Πρέβεζας

Συνεχίζοντας το ταξίδι μας μέσα από τις δεκαετίες, θα ανιχνεύσουμε τις τάσεις της μουσικής στην Ελλάδα τη δεκαετία του ‘70 και ‘80 και τις κοινωνικές συγκυρίες που οδήγησαν στη μορφή της μουσικής εκείνη την περίοδο.

Η εποχή αυτή είναι μια περίοδος με έντονες επιρροές τόσο από την ξένη μουσική σκηνή της rock όσο και την punk.

ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ ‘70

 Τη στιγμή που η Αμερική βρίσκεται σε πόλεμο με το Βιετνάμ, στη Μεγάλη Βρετανία επικρατεί σκληρή οικονομική πολιτική και ανεβαίνει στην εξουσία η “Σιδηρά Κυρία” Thatcher, ενώ η δικιά μας Ελλάδα πλήττεται από τη Χούντα. Αυτό ωθεί την ελληνική νεολαία να “επαναστατήσει”, όπως ακριβώς και η νεολαία των Η.Π.Α. και της Αγγλίας. Η εποχή του παντελονιού ‘καμπάνα’ και του μακριού μαλλιού, που όλοι θυμόμαστε ή έχουμε ακουστά, είναι εδώ!

Ο κυρίαρχος ήχος είναι αυτός της ροκ, πιο “γεμάτος“, πιο “βαρύς“ και πιο ψυχεδελικός από ποτέ. Ο Έλληνας ακροατής “διψάει“ για πολιτικοποιημένη και κοινωνικοποιημένη μουσική, που όπως είπαμε και στο προηγούμενο άρθρο, αποτελούσε τη συντριπτική μειονότητα των ακροατών στις προηγούμενες δεκαετίες. Όμως τη φόρα του την κόβει πολλές φορές η κυβέρνηση με την έντονη λογοκρισία και εμποδίζει την άνθιση αυτού του είδους μουσικής, που παρ’ όλα αυτά συνεχίζει να υπάρχει.

Κάποια διάσημα συγκροτήματα της εποχής είναι οι: Socrates Drank The Conium, Εξαδάκτυλος, Δάμων και Φιντίας, Σπυριδούλα, Poll, Πελόμα Μποκιού και οι Aphrodite’s Child, που γίνονται πολύ αγαπητοί και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Υπήρχαν όμως και πολλοί αξιόλογοι σόλο καλλιτέχνες, όπως ο Διονύσης Σαββόπουλος, Νικόλαος Άσιμος, Βασίλης Παπακωνσταντίνου, Δημήτρης Πουλικάκος, Ντέμης Ρούσσος, Παύλος Σιδηρόπουλος, Δέσποινα Γλέζου, Ελπίδα, Vangelis και η Ελληνοβρετανίδα Ariadne MacKinnon Andrew.

Αυτά τα χρόνια, σημείο αναφοράς για κάθε “ροκά” ήταν τα club, όπως το “Κύταρρο” και το “Ροντέο”. Επίσης, οι δίσκοι βινυλίου LP (Long Play ή δίσκοι 33 στροφών), που ήταν πράγμα άγνωστο στη μέχρι τότε ελληνική μουσική γίνονται ο κανόνας.

 

ΔΕΚΑΕΤΙΑ ΤΟΥ ‘80

 Στην προηγούμενη δεκαετία κυριαρχεί ακόμα το κλίμα της λογοκρισίας, αυτό όμως μέλλει να αλλάξει εξαιτίας κάποιων αναπάντεχων γεγονότων. Ένα από αυτά είναι η σύλληψη του Τζίμη Πανούση και των μελών της μπάντας του. Μόλις συνέβη αυτό, οι αντιδράσεις ήταν μεγάλες. Αυτήν τη δεκαετία παρά τις απαγορεύσεις, οι καλλιτέχνες παύουν να φοβούνται τη λογοκρισία, κάτι που θα οδηγήσει στο τέλος στην κατάργησή της. Ένα άλλο γεγονός που συνέβαλε στη μουσική άνθιση εκείνη την εποχή είναι η νομιμοποίηση της ελεύθερης ραδιοφωνίας.

Εν τω μεταξύ, οι ξένες επιρροές στις ελληνικές μπάντες πληθαίνουν, και οι συναυλίες ξένων συγκροτημάτων στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη αποτελούν πηγές έμπνευσης για πολλούς Έλληνες μουσικούς. Κάποια συγκροτήματα και καλλιτέχνες του εξωτερικού που έπαιξαν στην Ελλάδα αυτήν τη δεκαετία είναι: Joan Baez, Dire Straits, New Order, Roxy Music, Nick Cave, Eric Clapton, Mike Oldfield, Nina Hagen, The Clash, Depeche Mode, The Cure, Paul Roland, Black Sabbath, Iggy Pop, Sonic Youth, Ramones, Pixies, Pink Floyd, Bob Dylan, Run–D.M.C., Iron Maiden και φυσικά οι αξέχαστες συναυλίες των Police που ακολουθήθηκαν από επεισόδια με -αληθινούς- αστυνομικούς! Η συναυλία του Rory Gallagher, που ακόμα και ο ίδιος ομολόγησε ότι δεν έχει ξαναπαίξει σε άλλη χώρα με τέτοια επιτυχία, και φυσικά η αξέχαστη συναυλία των Βauhaus, στην οποία υπήρξαν ανάμεικτες αντιδράσεις από τους Έλληνες πανκ.

Κάποια ελληνικά συγκροτήματα της εποχής είναι: Alexandros Perros & The Lone Stars, Alice in a Nightmare, Apocalypsis, Αρνάκια, Εξόριστοι, The Last Drive, Τρύπες.

Αυτήν την εποχή γνώρισε ιδιαίτερη άνθιση στην Ελλάδα το κίνημα των πανκ. Μερικές από τις πανκ μπάντες ήταν: Γενιά του χάους, Γκούλαγκ  Γκρόβερ, Ex-Humans, Panx Romana, Stress. Παράλληλα, αρχίζει να εμφανίζεται και η ποστ πανκ σκηνή (Post-punk) και πολλά συγκροτήματα εξελίσσονται σε New wave ή στο καινούριο για εκείνη την εποχή είδος Dark wave: Magic De Spell, South Of No North (οι Έλληνες Bauhaus), Metro Decay, Selofan, Yell-O-Yell.

 

Άρτεμις Κουνάδη, Λάμπης Ζέκιος, Μαθητές Α΄ Λυκείου Μουσικού Σχολείου Πρέβεζας

Εφημερίδα “Στη Διαπασών”